Elektromobily sú čím ďalej tým viac v kurze a veľmi pomaly prestávajú byť len zábavkou pre bohatých. Pomáha tomu technologický rozvoj, ale zároveň aj tlak Európskej únie. Preto sa v tomto videu pozrieme na to, či sa vám oplatí kúpiť automobil a aká je vlastne návratnosť takejto kúpy voči jeho spaľovacej verzii.

Emisné ciele tlačia na automobilky

Elektromobily už nie sú len témou Elona Muska a Tesly, ktorá je v tomto segmente priekopníkom, ale už aj väčšiny bežných automobiliek. V princípe všetky sa už viac či menej dotýkajú elektromobility, a to aj kvôli tlaku Európskej únie na znižovanie emisií. Keďže elektromobily ich majú nulové a plug-in hybridy nižšie ako spaľovacie motory. Avšak emisie si necháme na ďalšie video.

Európska únia by najradšej bola aby automobilky v roku 2025 už predávali ročne 15 % elektromobilov či plug-in hybridov z celkového predaja. A v roku 2030, aby to už tri z desiatich predaných áut fungovali čisto na elektrinu. Na oplátku by bola Európska únia zhovievavejšia ku automobilkám v rámci jej emisných cieľov. Najbližším je, že v roku 2021 majú byť priemerné emisie nových áut na úrovni 95 gramov CO2 na kilometer. Pre predstavu v minulom roku sme boli niekde na úrovni 120 gramov.

Slovensko je od toho poriadne vzdialené. Za posledné roky tvoril predaj plug-in hybridov a elektromobilov len 0,3 % z celkového predaja. Dokopy je na Slovensku približne 2000 plug-in hybridov a elektromobilov. Pozor hybridov je viacero druhov, avšak plug-in hybridy sú kombinácia elektriny a spaľovacieho motora, pričom emisie sú podstatne nižšie ako pri spaľovacích motoroch a plug-in hybridoch. Aj to rozvoju pomohli dotácie na kúpu plug-in hybridu či elektromobilu zo strany štátu.

Na jednej strane elektromobily sú lacnejšie na prevádzku, nemeníte napríklad olej a celkovo majú elektromobily menej súčiastok ako autá so spaľovacím motorom a náklady na údržbu sú v priemere nižšie o 40 %. Pri šetrnom nabíjaní, teda keď si budete nabíjať elektromobil doma, tak vás môže vyjsť nabíjanie na 2-3 eurá na 100 kilometrov. Avšak všetko záleží od typu elektromobilu a toho koľko najazdíte a kde budete nabíjať. Na strane druhej je veľkou nevýhodou stále obstarávacia cena. Lepšie elektromobily sa prakticky pod 30 000 eur ani nepredávajú.

Návratnosť je dlhá pri väčšine elektromobilov

Pokiaľ si chcete vypočítať aká je návratnosť, tak Inštitút environmentálnej politiky (IEP) prevádzkuje kalkulačku, ktorá obsahuje bežné ale aj elektrické autá a pomôže vám v približnej predstave o návratnosti takejto kúpi. Podľa priloženej analýzy sa pri mestských elektromobiloch v porovnaní s ich spaľovacími ekvivalentmi pohybuje návratnosť na úrovni deväť až 12 rokov.

Opačným prípadom je napríklad Mercedez benz B250. Elektrická verzia stojí okolo 40-tisíc eur a jeho spaľovacia verzia od 34-tisíc eur. Pri dotácii 8000 eur, ktorú bolo možné dostať, vychádza elektrická verzia výhodnejšie hneď od začiatku. Naopak bez dotácie je návratnosť na úrovni štyroch rokov.

Sporným bodom pri výpočte je cena elektriny. Elektromobil síce môžete nabíjať tradične zo zásuvky, čo by pri bytoch bolo celkom komické, keďže by ste si asi museli vyhodiť predlžovací kábel z okna, avšak nie je to efektívne. Naopak sa odporúča aby ste si zaobstarali tzv. wallbox, avšak tie poskytujú nabíjanie s nižším výkonom a striedavým prúdom. Čo znamená, že samotný elektromobil musí pri nabíjaní premieňať striedavý prúd na jednosmerný. V preklade to znamená, že budete auto nabíjať aj niekoľko hodín, samozrejme záleží od kapacity batérie, ale pri menších autách to je do 40 kWh.

Oplatí sa nabíjať mimo domu

Riešením je nabíjanie na rýchlejších nabíjačkách, ktoré poskytujú jednosmerný prúd a vyšší výkon. Čo znamená rýchlejšie nabíjanie. V súčasnosti majú najväčšiu sieť takýchto nabíjačiek spoločnosti ZSE a Greenway. Okrem nich má pár nabíjačiek aj Tesla, avšak tá ich poskytuje len pre svoje elektrické autá. Na trh vstupujú aj iný menší hráči, ktorí sa postupne rozrastajú. Napríklad Ionity alebo Ejoin. Celkovo je na Slovensku 333 nabíjačiek so striedavým prúdom do 22kw a 246 nabíjačiek s jednosmerným prúdom s výkonom viac ako 22kw. Väčšina bude pravdepodobne platených, avšak môžete nájsť aj voľne dostupné resp. zadarmo, avšak tie budú pravdepodobne so slabším výkonom.

Obe spoločnosti majú tri programy, kde platíte mesačne fixný poplatok a v rámci nich sú určené ceny za jednu kWh pri slabších či silnejších nabíjačkách a poplatok za nabíjanie nad určitý stanovený čas. Pri programoch platí, že čím vyšší mesačný poplatok, tak tým nižšia cena za kWh pri jednotlivých nabíjačkách. Čo znamená, že napr. najvyšší program sa oplatí vodičom, ktorí jazdia veľa a často nabíjajú mimo domu či využívajú bezplatné stanovištia.

Keby sme chceli počítať len s cenou nabíjania napríklad golfu či audi E-tron na 100 kilometrov pri daných programoch a porovnávali to so spotrebou benzínu, tak zistíme, že nabíjanie nie je zásadne lacnejšie, čo by návratnosť investície do elektromobilu ešte viac predĺžilo.

Zároveň sieť nabíjacích staníc by pravdepodobne nebola dostatočná, keby sa začal masovejší nákup elektrických áut, okrem toho že sa koncentruje hlavne vo veľkých mestách. Zároveň sú prevádzkovatelia nabíjacích staníc krok vpred, pretože prevádzkujú aj superrýchle nabíjačky, ktoré sú stavané zatiaľ len pre pár drahších modelov, keďže slabšie elektromobily nie sú stavané na výkonné nabíjačky, čo znamená, že dokážu využiť len nejakú časť výkonu nabíjačky.

Napriek tomu sa očakáva ešte znižovanie cien batérií, zvýšenie ich kapacity a ich efektívnejšia recyklácia, keďže obsahujú nebezpečné prvky. V konečnom dôsledku elektrické autá nie sú dostupné pre široké masy a stále na nich je čo vylepšovať, a to aj v prípade infraštruktúry.

V konečnom dôsledku je návratnosť elektromobilov dosť dlhá, a tým pádom ani nie sú dostupné pre široké masy. Napriek tomu ich do budúcnosti netreba odpisovať, keďže nevieme kam inovácie tento segment dostanú. Alebo budeme jazdiť na elektromobiloch alebo sa nájde efektívnejšia možnosť prepravy.

Zdroje

  • Dáta o nabíjačkách v EÚ a na Slovensku tu
  • O dotáciách na elektromobily tu
  • Porovnanie cien ZSE a Greenway tu
  • Kalkulačka od IEP tu

 

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Návrat hore