5 úspešných značiek, ktoré ovládli trh
V minulom videu sme hodnotili 5 globálne úspešných značiek, ktorým vstup na slovenský trh nevyšiel podľa predstáv. V tomto videu sa pozrieme na 5 značiek, ktorú sú nie len úspešné v zahraničí, ale aj na Slovensku a ich pôsobenie u nás je prínosom pre bežného spotrebiteľa.
Príbeh Decathlonu
Decathlon predstavuje úspešného celosvetového predajcu športových potrieb. Sieť predajní pochádza z Francúzska a vznikla v roku 1976 v Lille. Decathlonu trvalo desať rokov, aby expandoval aj za hranice domácej krajiny, a to do Nemecka. Podľa výročnej správy má v súčasnosti skoro 1700 predajní na všetkých svetadieloch v 60 krajinách sveta. To z neho robí najväčšieho predajcu športových potrieb na svete. Obchody Decathlonu je možné nájsť okrem Európy aj v Afrike, Číne, Južnej Kórei, Japonsku, Indii alebo v Mexiku a v Brazílii. Reťazec pôsobí aj v USA, avšak v roku 2022 uzatvoril svoje kamenné predajne a sústredí sa len na predaj online. Decathlon sa vo svete stal úspešným práve kvôli širokému sortimentu a dobrým cenám, keďže jeho filozofiou je, že šport má byť prístupný pre každého. Túto myšlienku sa mu darí napĺňa tým, že si vyrába a dizajnuje veci sám a tým pádom si môže znížiť marže. Navyše keď ste niekedy boli v predajni decathlonu, tak ste si mohli všimnúť, že je pomerne veľký a so širokými uličkami. Skrátka môžete si tam bicykle, lopty a všeličo iné kľudne skúšať a nikto vám na to nič nepovie. Aj Decathlon patrí medzi obľúbené „lovebrands“ a podľa KPMG skončil za rok 2022 na šiestom mieste.
Vstup na slovenský trh reťazec realizoval až nedávno, v roku 2015. Najprv pomerne opatrne otvoril iba prvú predajňu v Bratislave, no postupne svižne pribúdali ďalšie a v súčasnosti ich má už 13 v 11 slovenských mestách. Reťazec kontinuálne zvyšuje tržby, ktoré v roku 2022 dosiahli 80 miliónov eur a rovnako tak sa mu darí zvyšovať aj zisk, ktorý dosiahol v roku 2022 3,45 milióna eur. Na dani z príjmu zaplatil v roku 2022 asi milión eur do štátneho rozpočtu.
Konsolidované tržby celého decathlonu boli v roku 2022 na úrovni asi 15,4 miliardy eur a čistý zisk vyše 923 miliónov eur.
Hamburgre od McDonalds
Ďalším v poradí je McDonalds. Populárny Mekáč je celosvetovo najväčšou sieťou rýchleho občerstvenia, pričom denne obslúži 69 miliónov zákazníkov vo viac ako 100 krajinách sveta. Ide o americký reťazec, ktorý má len v spojených štátoch viac ako 13 600 reštaurácií. Vďaka preslávenému bigmacu vytvorili ekonómovia dokonca big mac index, ktorý má dôveryhodne merať infláciu v jednotlivých krajinách s rôznymi menami. Logiku to samozrejme má, keďže politikou mekáču je poskytovať základné produkty v rovnakej kvalite naprieč krajinami. Takto sa zbavíte pri meraní cien a inflácie jednej premennej, ktorou je kvalita a veľkosť či vzhľad produktu. Big mac index je už ale na ine video.
Slováci, tak ako iné národy, reťazec milujú, a to napriek slovám o jeho nevhodnosti pre zdravie. McDonalds vstúpil na slovenský trh v októbri 1995 a prekvapivo prvú reštauráciu nenasmeroval do hlavného mesta, ale do Banskej Bystrice. Otvorenie prvého mekáča bol obrovský zážitok, síce nie taký ako v Moskve, ale predsa len na otvorenie prišlo viac ako 3500 zákazníkov. Na tomto mieste sa nachádza doteraz, pričom reťazec postupne otvoril ďalších viac ako 40 prevádzok. Ďalší sa otvorí dokonca aj v hladovej doline, a to v Rimavskej Sobote.
Väčšinu prevádzok už prevádzkujú samostatné firmy ako franšízu. Napriek tomu, je ale väčšina stále pod vlastnou firmou McDonalds Slovakia s. r. o. Do budúcnosti sa pritom pripravuje úplný prechod na franšízy. Tržby tejto firmy predstavujú sumu zhruba 50 mil. eur, pričom dlhodobo skôr stagnujú. Zaujímavé je ale to, že napriek stagnujúcim tržbám dokáže firma generovať čoraz väčší zisk, ktorý v roku 2022 dosiahol viac ako 10 mil. eur. A to je pomerne slušná 20% zisková marža. Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že slovenský trh nebude pre americký reťazec prioritou, pravda je, že aj McDonalds pravidelne na Slovensku investuje. Reštaurácie pravidelne modernizuje, zavádza samoobslužné prvky a na Slovensku neustále rastie. Na poli fastfoodov prakticky nemá na Slovensku konkurenciu, a to či už zo strany KFC, Burger Kingu či Pizza Hut.
Firma zároveň zamestnáva asi 1500 ľudí, čo z nej robí pomerne veľkého zamestnávateľa. Reťazec uvádza, že na prevádzkovanie franšízy je potrebných asi 500 tis. eur. Tak ak máte záujem a dosť peňazí a tip na zaujímavú lokalitu, môžete sa pustiť do podnikania aj týmto smerom.
Obľúbené Tesco
Ďalšou veľkou firmou slovenského maloobchodu, ktorá je na trhu dlhodobo úspešná je Tesco. Aj keď v posledných rokoch ekonomická sila Tesca vo svete a aj u nás doma poklesla. Ešte v roku 2011 išlo o predajcu, ktorý sa radil do prvej desiatky svetových maloobchodných reťazcov z hľadiska tržieb, v súčasnosti bol vytlačený do druhej desiatky.
V súčasnosti Tesco ustúpilo z viacerých trhov. V posledných rokoch predalo svoj biznis v Malajzii, Thajsku, ale napríklad v roku 2020 sa Tesco stiahlo z Poľska, kde podľa niektorých zdrojov neustálo konkurenciu Carrefouru. Tesco do roku 2013 pôsobilo dokonca v USA. Kľúčový biznis preto Tesco v súčasnosti udržiava najmä v domácej Británii, pôsobí tiež v Írsku, Maďarsku, v Čechách a na Slovensku. Celosvetovo zamestnáva viac ako 470-tisíc ľudí.
Na slovenský trh prišlo Tesco pomerne skoro po vzniku, v roku 1996, keď odkúpila biznis dovtedy veľkého amerického reťazca K-mart. Tesco je unikátne najmä tým, že na slovenský trh ako prvé prinieslo koncept hypermarketov, teda predajní, kde sa dá okrem potravín nakúpiť aj elektronika, či oblečenie. A zároveň, na rozdiel od iných konkurentov ako Hypernova, či Carrefour ich prevádzkuje dodnes. Okrem toho Tesco prinieslo aj vlastnú značku mobilného operátora a tiež aj vlastné benzínové stanice, aj keď je pravdou, že sú Slovensku skôr menej známe.
Aj keď je príbeh Tesca na Slovensku úspešný a infraštruktúra Tesca je na Slovensku pomerne silná, už v minulosti sa špekulovalo o odchode reťazca zo Slovenska. No špekulácie sa nepotvrdili a sieť na Slovensku stále rastie. Od hypermarketov mierne ustupuje, zmenšuje predajné plochy a snaží sa túto plochu zaplniť inými prevádzkami, napríklad nábytkom.
Svoje hovorí aj predaj nehnuteľnosti na kamennom námestí a z poslednej výročnej správy z roku 2022 začalo hovoriť aj ďalších nehnuteľnostiach v Bratislave či Nitre.
Tesco tak na rozdiel od iných neúspešných príbehov značiek ako napríklad Hypernova alebo Carrefour dokázalo na Slovensku reagovať na zmenu spotrebiteľského správania a odklon Slovákov od hypermarketov a na slovenský trh prinieslo koncept malých predajní Expres. Naproti tomu však Tesco na Slovensku ukončilo sieť predajní Žabka, ktoré mu tiež patrili aj keď boli franšízou. Teda ukončilo, polovicu z nich zatvorí a otvorí pod vlastnou značkou Tesco Expres. V niektorých lokalitách Tesco spustilo aj dovoz potravín domov.
Hospodárske výsledky a význam Tesca pre slovenskú ekonomiku sú nepopierateľné. Tesco v roku 2022 dosiahlo tržby viac ako 1,6 miliardy eur a zisk asi 57 miliónov eur. Tesco patrí medzi najväčších zamestnávateľov v krajine, pričom zamestnáva asi 6400 ľudí. Tesco je v súčasnosti z hľadiska tržieb na trhu obchodných reťazcov dvojka, v súčasnosti prevádzkuje 164 obchodov a 18 čerpacích staníc. Od roku 1996 rozhodne napísalo na Slovensku úspešný príbeh a práve jeho obchody boli tie prvé, ktoré Slováci z veľkých reťazcov spoznali a stále poznajú.
Napriek tomu, aj keď je trhovou dvojkou, tak tržby mu zásadne nerastú a v podstate sa len čaká, kedy Tesco preskočí rastúci Kaufland, pričom Lidl už preskočil Tesco pred niekoľkými rokmi.
Miláčik žien a rodičov DM Drogerie markt
Ďalším Lovebrandom na Slovensku, teda najmä žien a rodičov (viem o čom hovorím) je na Slovensku sieť drogérií Dm. Drogerie markt. Táto nemecká firma pôsobí v 12 európskych krajinách, poväčšine strednej a južnej Európy. V domovskom Nemecku sieť dosahuje tržby takmer 10 mld. eur a zamestnáva asi 43 000 ľudí. Sieť vznikla v roku 1973 a pomerne rýchlo expandovala do Rakúska.
Populárna DMka na Slovensko prišla už v roku 1995 a od začiatku mala ambíciu na trhu expandovať. Postupne sa na Slovensku etablovala a výrazne expandovala. V roku 2000 prešli predajne ako i logo rebrandingom.
DMka je známa svojou prísnou cenovou politikou voči dodávateľom tovarov. Snaží sa nebyť posledným ohnivkom v reťazci, ktorý bude poskytovať zľavy a snaží sa niekedy aj na úkor svojich marží tlačiť cenu dole a udržať ju dlhšie obdobie. Aj keď možno trochu srandovným ale dobrým príkladom sú Pampersky. V podstate ich v súčasnosti nikde nenájdete lacnejšie ako v DMke, pričom sama DMka tvrdí, že ich výrobca Procter and Gamble chcel zvyšovať ceny o pätinu.
Práve kvôli cenovým vyjednávaniam napríklad nenájdete v regáloch DMky produkty značky Henkel.
DMka stále expanduje a plánuje otvárať ďalšie prevádzky. V súčasnosti ich má 159 a rada by sa dostala na 200 prevádzok. Navyše sa aktívne snaží dostať do segmentu predaja voľnopredajných liekov, kde ale naráža na skostnatenosť slovenskej legislatívy.
Prínos DMky pre Slovensko je obrovský. Len investície do predajní predstavovali v uplynulom roku takmer 20 mil. eur. Sieť patrí k veľkým zamestnávateľom v krajine a zamestnáva asi 2400 ľudí. Firma sa tiež intenzívne zapája do programu duálneho vzdelávania. Podľa Finstatu dosiahla sieť v roku 2023 zisk asi 7,4 mil. eur a tržby 368,8 mil. eur. Zisky ako i tržby siete každoročne rastú a štátny rozpočet podporila sieť asi 2,2 miliónom eur. DMka patrí medzi obľúbené lovebrandy Slovákov.
Úspešný príbeh Lidla
Máloktorá maloobchodná sieť zmenila slovenský trh tak, ako sa to podarilo Lidlu. Nemecký nadnárodný reťazec vo svete prevádzkuje už viac ako 12 000 obchodov. Obchody tejto značky môžeme nájsť vo všetkých krajinách Európskej únie, Srbsku, Švajčiarsku, Spojenom Kráľovstve a dokonca aj v USA.
Nemecký Lidl je súčasťou Schwarz-Gruppe, pomenovanej podľa zakladateľa Dieter-a Schwartza. Do tejto skupiny patrí okrem Lidla aj Kaufland. Celá sieť dosiahla v roku 2022 obrat viac ako 154 miliárd eur, čím patrí medzi päť najväčších maloobchodných predajcov na svete. Mimochodom Lidl tvoril z tohto obratu vyše 114 miliárd eur. Do skupiny patria ešte značky ako Schwarz Produktion, PreZero zameraný na environmentálne služby a Schwarz Digits zameraný na IT sektor.
Kritici častokrát pripomínajú práve to, že Lidl a Kaufland patria do tej istej skupiny. Vzájomne však tieto dve firmy nie sú vo vzájomnej symbióze a ich vzťah nepredstavuje vzťah materskej a dcérskej spoločnosti. Obe spoločnosti sú skôr ako sestry, s vlastným manažmentom, skladmi, e-shopom a pod. Na trhu si preto regulérne konkurujú. Každá zo sietí má navyše trochu inú filozofiu. Zatiaľ čo Lidl je zameraný viac diskontne, na predaj privátnych značiek, pričom sieť poskytuje predaj len baleného mäsa, či syrov, zameranie Kauflandu je skôr na predaj lokálnych potravín a známych značiek a ponúka aj predaj čerstvých potravín a mäsa z chladiaceho pultu. Kaufland má tiež na Slovensku len asi polovičný počet predajní oproti Lidl-u a koncentrovaný je najmä do väčších miest a metropolitných oblastí. Lidl sa snaží byť dennými potravinami a nachádza sa prakticky v každom väčšom meste. Obe siete si navyše občas konkurenciu nedarujú ani v oblasti reklamy.
Sieť Lidl vstúpila na slovenský trh v roku 2004, kedy otvorila prvých 14 predajní. Do konca roka potom zavŕšila počet na 39. Svoje podnikanie na Slovensku začala nemecká sieť ešte pod pražskou centrálou. Samostatná centrála pre slovenský Lidl vznikla až v roku 2012.
Z hľadiska ekonomických výsledkov je Lidl slovenským lídrom v maloobchodnom predaji a jeho tržby dosahujú takmer 2 miliardy eur. Spoločnosť v roku 2022 vytvorila zisk 124 miliónov eur.
Navyše je lovebrandom Slovákov a Lidl vnímajú po Kauflande a DMke ako spoločensky najzodpovednejšiu spoločnosť.
V súčasnosti sieť prevádzkuje 164 predajní, 3 logistické centrá a stále rastie. Navyše, Lidl výrazne investuje do modernizácie svojich predajní, slovenský trh vníma ako jeden z kľúčových trhov a v súčasnosti zamestnáva asi 6500 ľudí.
Lidl v podstate dokázal svojim prístupom k predaju donútiť ostatných konkurentov zlacňovať. Dobre sa to ukázalo po vstupe na americký trh v roku 2018. Prieskumy ukazujú, že čim bližšie sú konkurenčné obchody Lidla ako Walmart či Aldi, tak tým viac sú základné produkty lacnejšie. V priemere to vychádzalo aj na viac ako 50% zlacnenie. Skrátka ľudia v prípade mnohých produktov v potravinách idú po cene a Lidlu sa ich darí so svojimi privátnymi značkami a prístupom k biznisu presviedčať.
Úspech Lidla na Slovensku a vo svete si ale rozoberieme v ďalšom videu. Ktoré ďalšie zahraničné maloobchodné značky sú podľa vás úspešnými príbehmi na Slovensku?