Stvoril milionársku mafiu
Spoločnosť PayPal má bohatú históriu a patrí k hviezdam na poli digitálnych platieb. Tento americký fintech si získala uznanie medzi expertmi aj spotrebiteľmi ako nástroj na spoľahlivý a bezpečný prevod peňazí. Má síce silné postavenie najmä na americkom trhu a firma vykazuje silný cash flow i dobré výsledky hospodárenia avšak výkonnosť jej akcií je však jedna veľká tragédia. Cena akcie PayPal je 80 percent pod maximálnou cenou z júla 2021 a dostala sa do skupiny firiem, ktorá síce zažila počas pandémie extrémny rast, avšak skoro táto bublina spľasla. Kritici čím ďalej tým viac odpisujú PayPal kvôli jeho prestarnutým používateľom a rastúcej konkurencii spomedzi fintechov.
V tomto videu sa na príbeh Paypalu, ktorého zakladatelia dostali prezývku PayPal Mafia pozrieme bližšie.
Čo je to PayPal?
Paypal prerazil v podstate s jednoduchou ale revolučnou službou. Umožňuje prevádzať peniaze medzi dvomi PayPal účtami. Je možné odoslať domácu alebo zahraničnú platbu peňazí bez nutnosti zdieľania bankových údajov a v priebehu niekoľko sekúnd ju aj prijať. Stačí na to e-mailová adresa.
Ak chcete poslať peniaze medzi bankovými účtami, u väčšiny bánk tieto transakcie prebehnú až na druhý deň. Slovenská sporiteľňa, VÚB, Tatra banka a Raiffeisen banka zaviedli okamžité platby už v roku 2022, ďalšie banky na tom pracujú, aby to stihli zaviesť od októbra 2025. Je to pritom samozrejmosť, ktorú mal PayPal odnepamäti.
PayPal je zároveň považovaný za bezpečnú bránu pre nakupovanie na internete, pretože údaje o platobnej karte nie sú zdieľané s obchodníkom, a nemôže teda dôjsť k ich odcudzeniu. Samozrejme za predpokladu, že niekto nezíska prístupové údaje priamo k PayPal účtu. Podnikateľom umožňuje PayPal vytvárať a posielať faktúry klientom a prijímať platby online.
PayPal Mafia
História PayPalu je v podstate príkladom dokonalého startupu, ktorý svojim tvorcom priniesol obrovské zisky. Partiu zakladateľov mnohí poznajú ako spomínanú „PayPal Mafiu“. Pred dvoma rokmi vyšla o nich dokonca kniha The Founders, kde PayPal Mafiu autor častokrát spomína.
Výraz “mafia” sa v tomto prípade nepoužíva v doslovnom zmysle zločineckej organizácie. Používa sa skôr obrazne, pretože títo ľudia sú úspešní, navzájom sú prepojení a majú veľký vplyv v technologickom sektore.
Ide o skupinu bývalých zamestnancov a zakladateľov PayPalu, ktorí z firmy za rôznych okolností exitovali, ale z peňazí, ktoré zarobili predajom svojich podielov v PayPale, založili ešte úspešnejšie technologické spoločnosti.
Príbeh PayPalu sa začal písať v roku 1998 keď dvaja študenti Stanfordskej univerzity, Peter Thiel a ukrajinský rodák Max Levchin, vytvorili softvér umožňujúci majiteľom malých vreckových počítačov PalmPilot ukladať šifrované informácie na ich zariadeniach, čím vznikla prvá digitálna peňaženka.
Ich firma Fieldlink bola neskôr premenovaná na Cofinity a veľmi dobre sa chopila konceptu digitálnych platieb v čase, keď Američania štandardne platili hotovosťou alebo šekmi, ktoré sa zasielali poštou. Ich snahou bolo vytvoriť systém mobilných platieb medzi vreckovými počítačmi, v ktorom bolo možné posielať platby medzi dvoma e-mailovými adresami.
V tej dobe sa však na poli finančných služieb objavil nápad od vtedy neznámeho Elona Muska. Vizionár predtým predal za 307 miliónov dolárov startup Zip2 spoločnosti Compaq. Zip 2 bola platforma pre novinový vydavateľský priemysel, ktorá umožňovala komunikáciu medzi používateľmi aj inzerentmi.
Musk milióny dolárov z predaja použil s cieľom zmeniť tradičný bankový systém. Založil si teda jednu z vôbec prvých online bankových služieb v USA pod názvom X.com. Nebudem zachádzať do detailov, ale obe firmy, teda X.com s Cofinity, rozbehli boj o klientov. Aby ich služby využívali, museli sa registrovať a tak obe firmy rozdávali na registračných bonusoch stovky miliónov dolárov. Ani jednej firme krvavá konkurencia nevyhovovala.
V marci 2000 sa obe firmy kapitálovo spojili. Pôvodne sa mala sfúzovaná firma volať X.com. Prieskumy však ukázali, že väčšina spotrebiteľov považovala názov X.com za vágny a pripomínal im skôr portál s pornografickým obsahom, preto zakladatelia uprednostňoval radšej nový názov PayPal.
Šéfom firmy sa stal Elon Musk. Vo vedení firmy vydržal len zopár mesiacov, keď sa začali množiť spory s ďalšími manažérmi PayPalu. Týkali sa najmä stratégie a smerovania spoločnosti. Keď Elon Musk v roku 2000 odcestoval do Austrálie na svadobnú cestu s prvou manželkou, predstavenstvo PayPalu ho bez jeho vedomia odvolalo. Musk to neskôr označil za “prevrat”, ktorý veľmi ťažko znášal.
Aj bez Elona Muska vo vedení firmy sa PayPalu darilo. Jej služby využívali desiatky miliónov ľudí po celom svete. Manažment sa snažil rastúcu popularitu využiť a rozhodol nájsť strategického investora. Stanovil minimálnu cenu 600 miliónov dolárov a obrátili sa na najväčšie technologické žraloky v Silicon Valley, teda na Google a Yahoo. Ponuku však dostali od e-commerce gigantu eBay. Ten ponúkol za PayPal 400 miliónov dolárov s dôvetkom, že ak PayPal ponuku odmietne, eBay ho “rozdrví”. Bola to vyhrážka, ktorá len vyprovokovala PayPal k strategickému kroku – vstup na burzu (IPO). A trh hodnotu PayPalu ocenil vtedy na 1,2 miliardy dolárov. V roku 2002 eBay nakoniec kúpil PayPal až za 1,5 miliardy dolárov. Teda o skoro 4x viac.
Elon Musk na predaji podielu zarobil 250 miliónov dolárov. Bol to kapitál, ktorý využil pri založení firmy Tesla či vesmírnej spoločnosti SpaceX. Ďalší známy vizionár Peter Thiel si z dealu odniesol 55 miliónov dolárov, ktoré využil na štart vlastného investičného fondu Clarium Capital. Tento Američan bol zároveň jedným z prvých investorov vo Facebooku a jeho fond financoval v začiatkoch aj startup Palantir, ktorý vyvíja softvér na spracovanie obrovského množstva dát a napríklad v zbrojárskom priemysle spolupracuje s americkou vládou.
Ďalším členom “mafie” bol Reid Hoffman, ktorý figuroval v PayPale ako viceprezident. Po odchode z firmy založil populárnu sociálnu sieť LinkedIn, ktorý neskôr predal Microsoftu.
Odčlenenie od eBay
Nasledujúcich zhruba 13 rokov PayPal koexistoval v pomerne búrlivom svete korporátu eBay. Gigant sa snažil bezhlavo expandovať do každého internetového biznisu. Výsledkom boli desiatky viac či menej podarených akvizícií. eBay napríklad kúpil firmu Skype, cez ktorú je možné realizovať videocally.
V segmente online platieb k PayPalu eBay dokúpil platobné platformy Braintree a Venmo, ktoré mali byť doplnkom k službám PayPalu. Biznisové rozkročenie eBay na rôzne strany a množstvo drahých akvizícií eBay vyčerpávalo. Firma začala stagnovať, nemala víziu ani jednotné smerovanie, čo PayPal v rozvoji brzdilo.
PayPal sa od firmy eBay nakoniec odčlenil v roku 2015 formou “spin-offu“. Tento krok inicioval legendárny investor Carl Icahn. Ide o typického aktivistického investora, ktorý chcel odčlením PayPalu “odomknúť” hodnotu pre akcionárov. Argumentoval tým, že PayPal je klenot, ktorého potenciál je pre investorov v obrovskom kolose ako eBay skrytý. V liste vedeniu eBay to prirovnal k takej absurdite ako kedy “retailový reťazec Target vlastnil kartovú spoločnosť Visa”.
Keď sa PayPal osamostatnil, v očiach investorov sa utrhol z reťaze. Jeho trhová hodnota 47 miliárd dolárov z leta 2015, vyrástla na 356 miliárd v júli 2021. Trhovou hodnotou okamžite PayPal prerástol eBay, ktorý následne u investorov stratil čaro. PayPalu výrazne pomohla k rastu pandémia. Množstvo ľudí využívalo služby PayPalu pri nakupovaní na internete a platforma sa zviezla na nafuknutí segmentu eshopov.
PayPalu rástli počty používateľov, zisky aj marže. Vo štvrtom štvrťroku 2020 – vzrástol počet používateľov PayPalu medziročne dokonca o 24 percent a akcionári boli nadšení. Po uvoľnení pandemických opatrení sa situácia obrátila a kedysi hviezda platobnej sféry sa stala obeťou spľasknutia e-commerce bubliny.
Ako sa darí firme
Aj keď 80% prepad akcií môže naznačovať finančné problémy paypalu, nie je tomu úplne tak.
- PayPal vygeneroval v roku 2023 tržby na úrovni 29,2 miliardy dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 7,9 percent. Mimochodom tržby PayPalu na ročnej báze rastú systematicky od roku Kým pred desiatimi rokmi (v roku 2013) boli tržby na úrovni 6,7 miliárd dolárov, dnes sú takmer päťnásobne vyššie.
- Čistý zisk PayPal sa v roku 2023 zvýšil o 75 percent na 4,2 miliardy dolárov.
- V roku 2023 bolo cez PayPal zrealizovaných 25 miliárd transakcií. PayPal prvýkrát prelomil hranicu jedného bilióna dolárov v objeme zrealizovaných platieb v roku 2021 a v roku 2023 to už bolo viac ako 1,5 bilióna dolárov.
- PayPal používa 431 miliónov používateľov a obchodníkov, kde patria najmä e-shopy. Je to o štyri milióny používateľov menej než v roku 2022, čo na prvý pohľad nie je nič hrozivé. Lenže PayPal je technologická spoločnosť a metriky rastu používateľov sú pre firmu kľúčové. Od nich sa odvíjajú následne tržby a nepriamo aj úspech konkurencie, ktorá je v tomto segmente extrémne dravá. Ak by sme štatistiky vývoja počtu používateľov PayPalu rozmenili na štvrťročné dáta, u PayPal dochádza k postupnému poklesu od konca roka 2022. Odvtedy sa počet používateľov znížil o 9 miliónov, teda o 2%.
Bývalý šéf PayPal
PayPal si u investorov vybudoval renomé argumentom, ktorý bol nastavený na raste používateľov. PayPal mal nastavené pôvodne odvážne plány. Bývalý šéf PayPalu Dan Schulman ešte vo februári 2021 tvrdil, že PayPal do roku 2025 dosiahne 750 miliónov aktívnych účtov, čo je dvojnásobok oproti roku 2020. To znamená, že každý desiaty človek na planéte bude PayPal používať.
Hovoril o „super aplikácií“, ktorá ponúka platby, nástroje na realizovanie platieb a sporiace účty pod jednou strechou. “Preskočili sme do novej digitálnej éry a všetky tieto trendy sú pre PayPal veľkým prínosom,“ povedal vtedy Schulman. Tento cieľ nakoniec vzal späť vlani. Uvedomil si, že pandemický rast nebude trvať večne a svoje odhady prepískol.
Schulman bol vo vedení firmy od roku 2015, teda od začiatku ako sa PayPal odčlenil z eBay. Práve on sa zaslúžil o úspech PayPalu, no zároveň čelil kritike, že realizoval drahé akvizície, ktoré boli skôr mrhaním peňazí. Za 4 miliardy dolárov kúpil v roku 2019 spoločnosť Honey Science, ktorá umožňuje nakupovať tovar cez kupóny a zľavy. Ďalším príkladom drahej akvizície bol v roku 2021 japonský startup Paidy za 2,7 miliardy dolárov. Poskytoval úvery na čokoľvek systémom “kúp teraz, zaplať neskôr”. V tomto segmente je lídrom švédska spoločnosť Klarna.
Akvizície boli akousi panickou reakciou na rozhodnutie spoločnosti eBay, ktorá v roku 2018 ohlásila, že PayPal ako svojho hlavného hráča pri procesovaní platieb na platforme vymení za konkurenčnú službu z Holandska – Adyen. Dôvody pre túto veľkú zmenu boli dva: nižšie náklady a intuitívnejšie používateľské rozhranie.
Schulmana to motivovalo, aby s tým niečo spravil a našiel nové zdroje rastu pre firmu. PayPal minul miliardy na nákup finančného technologického startupu iZettle, čínskeho poskytovateľa platieb GoPay a spomínanej platformy Honey Science. V roku 2018 a 2019 tieto akvizície pohlcovali väčšinu ziskov PayPal. Bolo to akvizície za prehnanú cenu, ale boli realizované v dravom prostredí, keď PayPal pociťoval, že mu dýcha na chrbát rastúca konkurencia.
Na druhej strane, Schulmanovi sa podarilo manažérsky dobre zapracovať do štruktúr biznisu PayPalu platobnú bránu Braintree, čo je taká lacnejšia verzia PayPalu a veľmi dobre im v štruktúre zapadla aj firma Venmo. Ide o mobilnú platobnú službu založenú v roku 2009, vďaka ktorej je možné prevádzať peniaze na druhý účet rýchlo a bezplatne.
Pandémia problémy PayPalu s konkurenciou a akvizíciami na istý čas zotrela, keďže záujem o služby rástol. Ceny akcií PayPalu a ďalších fintechov rástli do nebies a investori boli spokojní.
Keď pandémia pominula, rast u PayPalu sa zastavil a firma sa dostala okamžite do nemilosti trhov. Z firmy odišlo pre nezhody množstvo vrcholových manažérov. Venmo vystriedal šiestich šéfov za približne šesť rokov. Odišli aj šéfovia Honey, iZettle a ďalších firiem, ktoré PayPal kúpil v posledných rokoch.
Vlani nakoniec odišiel aj šéf PayPalu Schulman, čo vyvolalo otázniky ohľadom ďalšieho smerovania firmy. Novým šéfom sa od septembra 2023 stal Alex Chriss, ktorý prišiel zo spoločnosti Intuit, ktorá sa špecializuje na vývoj finančného softvéru. Chriss mal PayPal nakopnúť, ale zatiaľ sa tak nedeje.
V januári vyhlásil na investorskej akcii zameranej na inovácie, že PayPal „šokuje svet“. Akcie firmy na pár dní poskočili v nádeji, že nový šéf predstaví niečo revolučné. O pár dní prišlo vytriezvenie a akcie opäť prepadli o tri percentá. PayPal predstavil šesť inovácií, od ktorých si sľubuje, že s pomocou umelej inteligencie (AI) prinesie „revolúciu“. „PayPal chce revolúciu v obchode a dnes otvárame novú kapitolu,“ povedal pri predstavovaní noviniek šéf firmy Alex Chriss, pre ktorého to bolo prvé zásadné vystúpenie v novej úlohe.
Firma chce tento rok ponúknuť nové riešenia, ktoré majú celý proces platby urýchliť. Ide o funkciu Fastlane, ktorá umožní uzavrieť obchod jedným kliknutím alebo PayPal Checkout, ktorý nahrádza zadávanie hesiel biometrickými údajmi, ako je rozpoznávanie tváre a odtlačkov prstov. V prípade Smart Receipts dostanú zákazníci po nákupe cez PayPal účtenku, ktorá im umožní sledovať objednávku a zobraziť predikcie toho, čo si by si mohli chcieť kúpiť nabudúce. Účtenky budú zobrazovať návrhy vytvorené AI. Návrhy budú vychádzať z dát o správaní nakupujúcich a obchodníkom umožní presnejšie cieliť ponuku zákazníkom podľa ich doterajších nákupov. Vďaka službe PayPal CashPass budú môcť spotrebitelia získavať peniaze z nákupov formou cashbacku, čo je odmeňovanie formou finančnej odmeny.
Žiadna z týchto inovácií sama o sebe nie je prevratná. Ide však o solídne ponuky, ktoré by mali pomôcť zvýšiť angažovanosť a rast transakcií.
S poklesom ceny akcií v posledných niekoľkých rokoch sa ocenenie spoločnosti PayPal výrazne znížilo. Obchoduje sa za približne za 11-násobok pomeru EV/EBITDA, čo je pomer hodnoty podniku voči zisku pred zaplatením úrokov, zdanením a odpismi. Konkurenčná spoločnosť zaoberajúca sa spracovaním platieb Block (SQ) má tento pomer napríklad až 60. Mnohé metriky naznačujú, že PayPal sa obchoduje za lákavú cenu.
Žiaľ, konkurencia nespí a práve tá je najväčší problém PayPalu. V oblasti fintechov je množstvo firiem, ktoré priamo alebo nepriamo narúšajú postavenie PayPalu na trhu. PayPal má v oblasti platieb PayPal stále 40-percentný market share na svete, ale najväčšiu bázu zákazníkov má stále v domovských Spojených štátoch.
Oblasť platieb je lukratívna a mnoho firiem sa snaží si z koláča odhryznúť. Za službou PayPal je firma Stripe, Square, Spotify Pay, Amazon Pay, AfterPay či dve najobľúbenejšie digitálne peňaženky Apple Pay a Google Pay od spoločnosti Alphabet. A rýchlo si získavajú stále väčšiu obľubu najmä medzi mladými ľuďmi.
Hovorí sa o tom, že PayPal má generačný problém. Mladí ľudia z generácie Z obľubujú stále viac platenie mobilom cez Apple Pay alebo služby “kúp teraz, zaplať neskôr”, kde sú zasa zavedení konkurenti ako Affirm, Afterpay či Klarna. Tieto služby znižujú podiel PayPalu na trhu online platieb. Prieskumy hovoria, že PayPal je najpopulárnejší u ľudí nad 45 rokov, čo nie je pre firmu, ktorá chce rásť najlepšia vizitka.
Získanie mladších zákazníkov bude kľúčom, ako môže nové šéf PayPalu Alex Chriss zvrátiť stagnáciu firmy na trhu, ktorá je badateľná. Rast tržieb sa kedysi pohyboval medzi 18 a 20 %, vlani dosiahol už len 8 %. Spomalenie sa najvýraznejšie ukázalo pri platobnej bráne PayPal, ktoré spotrebitelia vidia na e-shopoch webových stránok. Rast bol silnejší pri platobnej bráne Braintree, ktorá patrí pod PayPal ale poskytuje neznačkovú platobnú technológiu obchodníkom a je tak oveľa menej lukratívna ako PayPal. PayPal je stále dojnou kravou celej skupiny. Predstavuje 29 percent celkového objemu platieb, ale generuje až 80 % čistých ziskov z transakcií.
PayPal má aj aplikáciu Venmo, ktorá je populárna medzi mladými ľuďmi a slúži na peer-to-peer platby. Problémom je jej monetizácia. Generuje len 4% tržieb celej skupiny Paypal, ale prechádza cez ňu 18 % objemu platieb.
Vyberať poplatky za používanie tejto aplikácie je náročné. PayPal potrebuje dôveryhodný plán, ako si získať mladých ľudí, ak chce, aby sa investori opäť začali o akcie firmy zaujímať.
Rok 2024 šéf firmy označil za “prechodný rok” a prisľúbil obnoviť rast zisku a marží. Najnovšie výsledky spoločnosti PayPal a prognóza zisku na tento rok však naznačujú, že neexistuje jednoduchý spôsob, ako firmu resetovať a nasmerovať k úspechu.
Akcie PayPal sú z pádnych dôvodov ocenené blízko historických miním, ale investorom, ktorí sú ochotní riskovať, môže stávka na obrat priniesť zisk. Mnoho rastových akcií zažíva obdobie spomalenia rastu. Keď k tomu dôjde, cena akcií takmer okamžite letí nadol. Rastové spoločnosti majú obvykle drahé násobky ocenenia (najčastejšie P/E), a keď na trhu vzrastá rozčarovanie investorov, môžu tieto násobky rýchlo klesať. Takým príbehom bola koncom roka 2022 Meta (Facebook). Používateľská základňa skupiny stagnovala a firma pálila obrovský kapitál. Nakoniec Mark Zuckerberg tempo rastu zvýšil, začal škrtal, rozbehol sa reklamný biznis a akcie sa vrátili k rekordom.