Nová legislatíva zrovnoprávnila gastráče s hotovosťou
V jednom z mojich prvých videí som vám opisoval problematiku gastrolístkov, ktorá sa dlhú dobu nemenila. Avšak zásadné zmeny nakoniec prišli, a to v marci a októbri tohto roka. V tomto videu sa na to pozrieme hlbšie a skúsim vám poradiť čo je lepšie si vybrať.
Grafy a ostatné infografiky sú zobrazené vo videu.
V marci sa do Zákonníka práce dostala slobodná vôľa zamestnanca si vybrať, či chce finančný príspevok ku mzde alebo gastráče v prípade, že mu zamestnávateľ nezabezpečí teplý obed, napríklad vo vlastnej kantíne.
Zamestnanec môže svoje rozhodnutie raz za rok prehodnotiť, a ak by sa mu napríklad finančný príspevok na stravu znepáčil, môže po roku požiadať zamestnávateľa, že chce dostávať zase gastrolístok.
Zároveň sa touto novelou zmenila maximálna výška provízie za sprostredkovanie pre dodávateľov stravných lístkov na 2%.
Nedokonalá novela
Asi si viete predstaviť čo za humbuk novela spôsobila, keďže priamo zasahovala do monopolu a ziskového biznisu emitentov gastrolístkov. A kritika naberala absurdné rozmery, ako napríklad, že ľudia zrušením gastrolístkov prestanú jesť teplé jedlá a v dôsledku toho stúpnu náklady na zdravotníctvo, alebo, že finančný príspevok splynie so mzdou a zamestnávatelia tak prestanú zvyšovať mzdy.
No časť kritiky, mala racionálny základ. Poukázala totiž na zjavné daňovo – odvodové nedostatky novely. Zámerom zákonodarcov bolo už v marci 2021 priniesť takú novelu, ktorá by zrovnoprávnila gastrolístky a finančnú hotovosť. Istotne nebolo zámerom zvýhodniť jednu z foriem. Napriek tomu sa to však, asi nechtiac, tvorcom zákona podarilo.
Ak si zamestnanec po marci 2021 vybral finančný príspevok na stravovanie namiesto príspevku formou gastrolístku a zamestnávateľ mu prispieval na tento gastrolístok zákonných maximálnych 55 % (čo je 2,81 €), v skutočnosti sa pre neho nič nezmenilo. Zamestnávateľ mu naďalej na stravné prispieva 2,81 €, ktoré mu prídu na účet, či už vo výplate, alebo osobitne a na výplatnej páske sú uvedené naďalej ako príspevok na stravu. Zamestnanec akurát v peňaženke nemá farebné papieriky, či farebnú gastrokartu. Finančne je na tom úplne rovnako. Drvivá väčšina zamestnancov spadá práve do tejto ketegórie.
Avšak problém nastal vtedy, keď zvyšnú časť gastrolístka, teda 45% platil z vlastného vrecka. V prípade, že si zamestnanec vybral gastrolístok vo výške maximálnych 5,10 €, dostal by gastrolístok v tejto hodnote a zamestnanec by neplatil žiadne dane a odvody z gastrolístka.
Ak si ale zamestnanec vybral finančný príspevok, tak mu zamestnávateľ môže dať maximálne 55%, teda 2,81 € finančného príspevku z ktorého sa neplatia dane ani odvody na strane zamestnanca, no zvyšná suma – 2,29 € za smenu by bola braná ako zvýšenie mzdy a teda, na strane zamestnanca, by podliehala daniam a odvodom. Zákon tak nechtiac, ešte pred súčasnou novelou zvýhodňoval gastrolístky, i keď v menšej miere ako tomu bolo pred marcom 2021, kedy automaticky dostal gastrolístok a zamestnanec nemal na výber.
Októbrová novela to napravila
Novela, ktorá prešla parlamentom teraz v októbri túto chybu napravila a zdanila aj samotné gastrolístky, teda spomínaných 45%, ktoré vám zamestnávateľ nad rámec prispieva. €
Je síce pravdou, že poslednou novelou došlo k zvýšeniu daňovo – odvodového zaťaženia, no napriek tomu sa aspoň podarilo odstrániť určitú dieru v zákone, ktorá vyhovovala najmä emitentom gastrolístkov.
Zároveň treba upozorniť, že v prípade keď váš zamestnávateľ hradí zvyšnú časť zo sociálneho fondu spoločnosti, tak táto časť ostane nezdanená a je jedno či sa jedná o gastrolístok či finančný príspevok.
Gastrolístky sú doslova výhodné najmä pre ich emitentov a už menej pre reštaurácie, či samotných zamestnancov. A keď poviem, že vydavatelia gastrolístkov sú doslova zbytočnou treťou stranou medzi zamestnávateľom a zamestnancom, tak nebudem ďaleko od pravdy.
Asi tušíte, že vám budem odporúčať finančný príspevok, ale to nie len pre zbytočnosť existencie emitentov gastráčov, ale aj kvôli poplatkom, ktoré si za gastráče berú.
Vyberte si radšej finančný príspevok
Zaťažené sú dvoma hlavnými typmi poplatkov. Na strane nákupu platí zamestnávateľ gastrolístkovej firme poplatok za sprostredkovanie. Ak napríklad nakúpi gastrolístky za 1000 eur a sprostredkovateľský bonus je vo výške 2 %, zaplatí za ne 1020 €. Tie následne poskytne zamestnancom, ktorí opäť môžu minúť len 1000 €. Ak sa však všetci zamestnanci rozhodnú vo firme pre finančný príspevok, zamestnávateľovi povinnosť platiť sprostredkovateľský bonus odpadne.
V nevýhode sú aj reštaurácie. Ak príde počas obeda skupina stravníkov zaplatiť gastrolístkami vo výške 1000 eur, nedostane reštaurácia tieto peniaze na účet hneď. Opäť, musí ísť do gastrolístkovej firmy a vymeniť ich za – peniaze. Ak je poplatok napríklad 6 %, tak reštaurácia síce poskytla jedlo za 1000 eur a dostala za ne 1000 eur v gastráčoch, no gastrolístková firma jej vyplatí len 940 €. Tento poplatok navyše nie je nijak obmedzený a závisí len od schopnosti jednotlivých reštaurácií vyjednať ho na základe zmluvy s gastrolístkovou firmou.
Pôvodná idea gastrolístkov sa navyše do značnej miery stratila. Dnes je za ne možné zaplatiť vo veľkých potravinových sieťach celý nákup, pričom veľakrát vám za gastrokartu predajú aj cigarety, alkohol, či spotrebný tovar.
A čo myslíte, kto je vo výhode pri vyjednávaní s gastrolístkovou firmou o výške provízie za spätný odkup? Je to podľa vás malý majiteľ jednej reštaurácie s obratom niekoľko tisíc eur alebo veľká obchodná sieť s obratom v desiatkach miliónov?
Preto si pri výbere formy stravovania vyberte finančný príspevok. Nebudete platiť gastrolístkovej firme dvakrát – prvý krát prostredníctvom vášho zamestnávateľa a druhý krát pri obede vo vašej obľúbenej reštaurácii.
A ak máte radi teplý obed, nemeňte svoje návyky, choďte na obedy aj naďalej do svojej obľúbenej reštaurácie a zaplaťte peniazmi. Verte, že to reštaurácia ocení a pomôže jej to v ťažkých časoch.