Ako funguje influencer marketing?

Daj like

Influencer. Výraz, ktorý je čím ďalej tým viac skloňovaný aj medzi bežnými ľuďmi a nie len medzi marketérmi. Samozrejme, často s negatívnym podtónom. V tomto videu sa pozrieme na influencer marketing, ako funguje a prečo je posledné roky taký populárny, avšak pozrieme sa aj na jeho odvrátenú stránku.

Vo videu pracujem aj s dátami v spojení s Facebookom a Instagramom

Byť influencerom nie je žiadnou novinkou. Prvých by sme našli kľudne aj v 17. storočí a označili by sme tým ľudí, ktorí dokázali ovplyvňovať verejnú mienku. Neskôr to boli pravdepodobne celebrity, politici, či televízni moderátori a moderátorky. So vznikom internetu prišli prví blogeri a komentátori, ktorí si celkom pracne viedli blogy na webe, kde písali o tom čomu sa venovali. A pred 20 rokmi tak bolo bežné, že každý mal svojho obľúbeného blogera či blogerku.

Zmenu v prípade ovplyvňovania más, teda influencovaní, priniesli až sociálne siete. Prakticky od ich vzniku a rozšírenia sa môže stať influencerom každý, kto má dostatok času a je kreatívny a vie produkovať obsah ktorý zaujme. Samozrejme, keď sa pozrieme na slovenský trh, tak ľudia s najväčším počtom sledovateľov sú stále skôr celebrity, modelky či napríklad politici a ostatné osobnosti, avšak často už aj bežní ľudia, ktorí vedia osloviť publikum.

Samozrejme platformy sa nedajú úplne ľahko porovnať. V rámci umiestňovania reklám a celkového fungovania fungujú trochu odlišne a odlišný majú aj algoritmus. Preto marketéri poukazujú na to, že platformy nie sú substitútmi, ale malo by sa k nim pristupovať oddelene. Avšak my budeme hovoriť primárne o Instagrame, ktorý je na vzostupe.

Radšej profesionálne ako neprofesionálne

Pre firmy je influencer marketing atraktívny, a to hlavne vtedy, keď je robený profesionálne. Influenceri dokážu posunúť ich značku oveľa lepšie ako bilboard na ceste. Jednoducho preto, že reklama je presnejšie mierená a skrz influencera pôsobí dôvernejšie a osobnejšie. Keď budete mať influencera, ktorý chodí po horách, má 20-tisíc sledovateľov a robí napríklad aj vlogy a recenzie, tak pre vás ako predajcu outdoor oblečenia, je to ideálny profil. A potenciál takejto reklamy je vyšší ako billboard na ceste do Serede.

Pre marketérov nie je ani tak podstatný počet sledovateľov ako dosah influencera, teda koľko ľudí ho reálne sleduje a aj interaguje. Napríklad vo forme komentáru, zdieľania či obyčajného lajknutia príspevku.

Problémom je, že na Instagrame sa sledovatelia dajú kúpiť, pričom to nie je vôbec výnimkou ani na slovenskom trhu, avšak dá sa to celkom ľahko prekuknúť. Keď má niekto viac ako sto tisíc sledovateľov a v priemere 1000 interakcií s príspevkom, tak to vzbudzuje podozrenie.

Trh na Slovensku je oproti USA  samozrejme menší. Z toho dôvodu je aj počet sledovateľov či sumy investované do spoluprác menšie. Čo je ďalší problém influencerskej scény, o ktorom si povieme neskôr. Ceny za post sa môžu hýbať od sto po niekoľko tisíc eur, záleží od dĺžky a veľkosti spolupráce a jej cieľa. A samozrejme od dosahu influencera a aktivity jeho sledovateľov. Samozrejme influencer nemusí byť odmeňovaný finančne, ale môže ísť napríklad aj o bartrovú spoluprácu.

Spolupráce by sa mali označovať

Veľkou témou sa vo svete, ale aj u nás stáva označovanie reklám. V zahraničí je označovanie platených príspevkov bežná prax a neraz sa dostal influencer pred súd práve pre neoznačenú spoluprácu.

Na Slovensku zatiaľ žiaden podobný prípad medializovaný nebol.  Neoznačené spolupráce sú však nekalou obchodnou praktikou. Zoznam nekalých obchodných praktík je dostupný v zákone o ochrane spotrebiteľa.

Ak influencer vzbudzuje dojem, že nejde o spoluprácu, pričom za promovanie produktu dostane odmenu, ide o zavádzanie. Konkrétne je to ustanovené ako “Nepravdivé tvrdenie alebo vytvorenie dojmu, že predávajúci nekoná v zámere súvisiacom s jeho obchodom, podnikaním, remeslom alebo profesiou, alebo nepravdivé prezentovanie sa ako spotrebiteľ.” Takéto praktiky je možné nahlásiť Slovenskej obchodnej inšpekcii.

Keby som chcel napríklad ja propagovať krém na tvár s uhorkami na oči, tak by mi za to asi nikto nezaplatil, pretože kvôli tomu na mojom kanály nie ste, a teda neoslovujem správnu cielovku. Iná vec by už bola spolupráca napríklad s bankami.

Radšej menej značiek ako viac

Ideálne je, keď influencer má napríklad tri značky, ktoré propaguje a s ktorými dlhodobo spolupracuje. Sledovatelia o tom vedia, je to dôveryhodnejšie a lepšie to pôsobí, avšak to je skôr doménou väčších influencerov. Menší influenceri majú spolupráce za nižšie sumy a niektorí ich prijímajú príliš veľa. To vidíme najmä medzi beauty influencerkami. Často keď si prelustrujete ich profil, tak zistíte že propagujú všetky možné krémiky a doplnky na starostlivosť o pleť a všeličo iné a z profilu získate pocit, že už to je ako reklama v topshope a nie človek, ktorý vás niekedy niečím zaujal a sledovali ste ho.

Negatívnou stránkou instagramu je, že influenceri, ktorí na ňom rýchlo narástli, tak to často kvôli vidine peňazí nekvalitne robia a niekedy stoja aj na hrane zákona. Áno toho, čo sme spomínali. V tomto prípade sú ohrození najmä najmladší, ktorí nemusia reklamu skrývajúcu sa za príspevkom či príbehom odhaliť.

Napriek tomu netreba nad instagramom mávnuť rukou. Stále platforme rastú čísla, avšak treba k nej pristupovať zodpovedne a držať sa etiky a netreba zabúdať, že sledovatelia nie sú ovečky a reklamou prepchaté profily odhalia. Rovnako netreba zabudnúť na to, že ľudia sa od televízie odkláňajú práve preto, že je prepchatá reklamou, ktorú si ľudia už ani nevšímajú.

Sociálne siete priniesli veľa dobrého, avšak stali sa aj platformou pre konšpiračné teórie, nenávisť a hoaxy a preto ich treba používať rozumne, najmä vtedy, keď vás sleduje väčšie množstvo ľudí.

Zdroje

  • Link na porovnanie Facebooku a Instagramu tu
  • Článok bol vytvorený v spolupráci s Badinfluence
  • O influencer marketingu napr. aj tu